söndag 20 januari 2008

Night Falls Over Kortedala God Damn It!

Jens Lekmans platta Night Falls Over Kortedala vann i kategorin Årets Pop på P3 Guld galan. Stort grattis Jens Lekman! Plattan är en av mina favoritplattor från 2007 så det kändes extra kul att Lekman fick priset.

Juryns motivering:
”Essensen av vad ett popalbum ska vara. Melodier som klistrar och ljud som ivrigt rör sig mellan det stora, orkestrerade formatet och det lilla, ursprungliga. En artist som äntligen helt och fullt förverkligat sina visioner.”

Grattis också till Petter som vann årets HipHop/Soul!
Det känns bra att Petter fick priset eftersom han ska ha stort creed för plattan God Damn It, som innehåller några av de bästa låtar Petter gjort.
Men Adam Tenstas debut It´s A Tensta Thing slår högre för mig personligen, så utgången på årets galor blev ganska bra. Det enda jag tycker är ganska konstigt är att Mange Schmidts album var nominerad på grammisgalan, men inte Timbuktus. Jag tycker att Timbuktus platta är tusen gånger bättre än Schmidts, men ingenting Mange Schmidt gjort tilltalar mig särskilt mycket.

Jag har stora förväntningar på musikåret 2008. Afasi & Filthys Fläcken är sjukt efterlängtad, och det är grymt att den äntligen är på väg. Andra artister som jag tror kommer släppa bomber i år är bla. Looptroop, Addeboy vs Cliff, Erykah Badu, The Streets & Ison & Fille. Och det är grymt mode att så tidigt på året redan ha så mycket att se fram emot.

Inga kommentarer: