torsdag 20 mars 2008

Klassiker

Kommer börja posta recensioner, på både nya o gammla plattor. Den första är klassikern Illmatic. You dig?
Nas - Illmatic (1994)
1994 var jag tio år, och husgudarna var Latin Kings. Det var i princip dom enda jag lyssnade på inom hiphop, eftersom mitt intresse för genren inte bröt ut på allvar föräns 15-16 års åldern. Idag kan jag känna att det är synd, eftersom 94 var året då ett av världens bästa o viktigaste hiphop album släpptes. Jag syftar på Nas Illmatic, som är ett måste i skivsamlingen, om du är intresserad av genren överhuvudtaget.
Illmatic är enkel o ren hiphop i dess bästa form. Plattan innehåller 10 låtar, vilket kan tyckas lite, men det styrs upp av att alla 10 låtarna är rena mästerverk. Över svängiga beats berättar Nas med precision och enorm skicklighet sina historier. Illmatic innehåller inte ett enda dåligt spår, men låtarna "The World Is Yours", "Halftime", "Memory Lane (Sittin´In Da Park)" och "It Ain´t Hard To Tell" är hiphop när den är som allra, allra bäst. Grymma beats, där Nas verkligen visar vad flow handlar om.
Illmatic är Nas debutalbum, och jag tror aldrig vi kommer få uppleva ett mer genialiskt o tight debutsläpp....någonsin. För Nas själv är det nog på både gott och ont. Att följa uppe en sådan debut är näst intill omöjligt, men att få
vara den som som släpper det viktigaste och kanske bästa hiphop albumet genom tiderna, trivs nog Nas med.







Betyg: 5/5

Inga kommentarer: